28 Şubat 2013 Perşembe

E- Ticaret Nedir ?

E-Ticaret, kısaca ticaretin elektronik versiyonudur. Yani; insanların internet ortamında, belirli sistemler üzerinde, gerçek ya da sanal ürünleri alma-satma işlemidir. E-Ticaretin kurumlar arasında yapılan resmi tanımı ise şöyledir; OECD (İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı)
Sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan kişileri ve kurumları ilgilendiren tüm ticari işlemlerdir. OECD, E-Ticaret sürecini ise şöyle tanımlıyor; Ticaret öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi, Firmaların elektronik ortamda buluşması, Ödeme sürecinin yerine getirilmesi, Taahhüdün yerine getirilmesi, mal veya hizmetin müşteriye teslimi, Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi. E-Ticaretin türleri E-Ticaret ticaret tarafları bakımından dörde ayrılır. Şirketler Arası (B2B- Business To Business) Elektronik Ticaret Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret E-Ticaret aracılığıyla ne satabiliriz ? Bunun bir kısıtlaması yoktur. E-Ticaret aracılığıyla aklınıza gelen her türlü ürünü pazarlayabilirsiniz. Bilgisayardan mobilyaya, elbiseden yemeğe, arabadan koyuna, ineğe.... kısacası herşey satabilirsiniz. Bu sizin pazarlama yeteneğinize bağlıdır. E-ticaret’in gitgide yaygınlaştığı, geleneksel ticaret ve alışverişin otoritesini kaybedeceği hepimizin göz önünde bulundurduğu bir durum. Durmadan artan potansiyel ve pastadan küçük de olsa bir dilime sahip olma isteği girişimcilere oldukça cazip geliyor. Yeni ticaret modelleri boy göstermeye başlasa dahi Türkiye henüz e-ticarete doyabilmiş değil. Gerek altyapı eksikliği gerekse doğru projelerin hayata geçirilememesi ülkemizi dünya genelinde alt sıralarda bırakıyor. Yeni modeller ile yeni satış kanallarının ortaya çıkıyor olması e-ticareti kökten bitirebilecek bir hareket değildir, şimdilik. Hayal kırıklıkları Ön araştırma yapılmadan, ufak tefek kulaktan dolma bilgilerle yola çıkan girişimciler için hayal kırıklığı kapıda. Evet, gerçekten çok büyük bir potansiyel söz konusu ve gün geçtikçe bu potansiyel artıyor ama bu durum gelirin garantisi değil! Kampanya yönetimlerinde her şeyden önce bir tüketici gibi düşünmek gerekiyor. Hepimiz birer tüketiciyiz ve bizler de internetten alışveriş yapıyoruz. O halde önce tüketici gözüyle bakmak bizim için artı değerdir. Tüketici yavaş yavaş bu kültüre ayak uyduruyor ve bazı özellikleri benimsiyor. En basit örneği, kredi kartıyla taksitli alışveriş yapmak sıradan bir olay ve her karşılaştığı sitede bu özelliği arıyor. Peki girişimciler en basit sorunu nasıl çözecekler? Bankalar sanal pos başvurularını çok büyük dikkatle inceleyip “firma” geçmişine ve ciro potansiyeline göre teklif veriyor. Blokeli gün sayısı, komisyon oranları ve en önemlisi “onay” bölge müdürlüklerinden çıkıyor. Herhangi bir bankaya gittiğiniz zaman “şahıs” olarak başvurduğunuz sanal postan onay almanız zordur, hatta pek ümitlenmeyin derim. Bazı bankalar geçmişi olan firmalara bile zorluk çıkartırken size sanal pos verilmesini beklemeyin. Tüketicinin alışkanlık kazandığı gerçeği hiçbir zaman ikinci planda olmamalı. En basit sorun olarak tanımladığım kredi kartı ile alışveriş yapabilme seçeneği hayal oldu bile. Girişimciler sanal pos konusunda duvara çarpıp geri dönecekler. Gün geçtikçe çok daha fazla katı kuralların ortaya çıkacağı gerçeği ise girişimcilerin önündeki ikinci set olacak. Kredi kartıyla satış yapamayan girişimciler için iki alternatif kalıyor : Kapıda ödeme, havale ile ödeme. Geriye kalan iki seçenekten sorun yaşatmayacak olanı havale ile ödeme seçeneği. Kapıda ödeme seçeneği için bir kargo firmasıyla anlaşılmalı. Sorunsuz gibi gözükse de kargo firmaları herkesle sözleşme yapmıyor. Özellikle sektörün liderleri ciro garantisi olmayan işlere yanaşmıyor bile. Bu seçenek ile satış yapmak için geriye kalan kargo firmalarıyla şansınızı deneyebilirsiniz ama emin olun ofislerine girdiğinizde siz kendiliğinizden vazgeçmiş olacaksınız. Yukarıdaki anlatılanlarda karamsarlığa düşmüş olabilirsiniz ama işin gerçeği bu, E-Ticaret işine girişmeden önce, iyi bir araştırma-etüd çalışması yapmak şart. Bu işe girecek olanlara başarılar dilerim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder